BREAKING NEWS

Mesagerul.ro

FORMARE. Educația non-formală presupune să ajuți fiecare tân

O lume construită cu pasiune. Așa arăta viitorul, iar Mădălina Hodorog construiește de 9 ani programe de #EducatieAltfel prin joc, energie și multă inspirație pentru a ne pregăti pentru azi și pentru viitor. La sesiunile ei de training sau consultanță participă antreprenori, profesori, studenți sau angajați care doresc să își descopere pasiunea și să aibă […]

FORMARE. Educația non-formală presupune să ajuți fiecare tânăr în propriul proces de învățare

O lume construită cu pasiune. Așa arăta viitorul, iar Mădălina Hodorog construiește de 9 ani programe de #EducatieAltfel prin joc, energie și multă inspirație pentru a ne pregăti pentru azi și pentru viitor. La sesiunile ei de training sau consultanță participă antreprenori, profesori, studenți sau angajați care doresc să își descopere pasiunea și să aibă din nou acea „sclipire din ochi”.1.Cum a început aventura ta în domeniul educației? Educația m-a format ca om. Deși eram o studentă de nota 10 și credeam în educație, pentru mine călătoria mea cu domeniul educației a început acum 10 ani, în anul 2 de facultate când m-am înscris ca voluntar într-un proiect european. Studiam jurnalismul, dar am încercat mereu, pe lângă facultate să explorez și alte domenii, să văd cine sunt, ce îmi place să fac, cum mă comport în anumite situații.Atunci, în anul 2 de facultate, fără să știu concret în ce mă implic, am descoperit pentru prima dată ce înseamnă un alt tip de educație: educația non-formală sau experiențială. O educație în care participanții stau în semicerc, discută liber fără să ridice mâna, sunt ghidați de către un facilitator/trainer și nu un profesor care acaparează totul. Eram atât de fericită de ceea ce explorez că am început de atunci să descopăr cât mai mult din acest domeniu.La început a pornit totul din curiozitate. Am început încet să construiesc chiar eu programe pentru tineri, să scriu proiecte europene și încet, încet, să îmi descopăr cu adevărat pasiunea.Azi sunt foarte relaxată atunci când fac #EducatieAltfel.2. Cum ți se pare sistemul de educație din România și ce crezi că ar trebui schimbat? Eu sunt într-un loc privilegiat. În momentul de față lucrez cu cei 3 piloni ai educației:– elevi și studenți cu care am diverse programe– profesori cu care mă întâlnesc în sesiuni axate pe educație non-formală și noi metode de predare– companii: angajați și angajatori care deja lucrează în piața muncii.Aceste 3 perspective mă ajută să văd educația și sistemul de educație așa cum este el: văzut de studenți, văzut de profesori, văzut de companii. Adevărul e că fiecare are alte perspective, iar eu umplu aceste goluri, acea prăpastie dintre sistemul educațional și piața muncii.Sunt multe goluri ce trebuie umplute și enumăr doar câteva: tinerii nu se cunosc pe ei înșiși, nu știu cum arată piața muncii, viitorul lor, care sunt punctele lor forte, pe ce poziții se pot angaja etc. Profesorii nu știu concret cum arată piața muncii, conceptul de competențe și cum sunt acestea transpuse în piața muncii, competențe digitale etc. Companiile nu știu clar cum să vorbească cu această generație diferit.Scopul meu, așa cum l-am văzut în ultimii 9 ani e să aduc studenții – profesorii – angajatorii într-un singur spațiu de #EducatieAltfel. Așa s-a născut programul FUTURE care exact asta face: îi ajută pe studenți să facă trecerea de la facultate la piața muncii, pe profesori să exploreze pe propria piele noi metode de predare și pe angajatori să cunoască diferit această generație.3. Ce înseamnă Future pentru tine? FUTURE este exact programul de care are nevoie azi educația. O spun azi fără urmă de modestie pentru că după 5 ediții, peste 350 de studenți și alți 200 de profesori confirmă acest lucru. Timp 6 luni ne vedem periodic cu studenții – profesorii – angajatorii în sesiuni de training 100% practice #FaraTeorie și #FaraPowerPoint.4. Ce părere ai despre educația online? Cum i-a schimbat pe studenți/ profesori? Metodele de educație nu s-au schimbat din păcate, iar din acest motiv profesorii văd atât de mult studenți/tineri cu camerele oprite și cu o implicare minimă. Această situație era și înainte de pandemie. Singura diferență era faptul că studenții/tinerii erau cumva ținuți în aceeași clasă, în formatul fizic, dar mintea lor era mereu în altă parte.Educația în formatul online doar a accentuat ceea ce lipsea deja: o educație altfel, mult mai practică, mult mai interactivă cu mult mai multă energie, inspirație și joc. Profesorii, din diverse motive, nu au învățat și nu învață metode și tehnici practice prin care să își predea materia interactiv, de aceea, toate programele pe care le construiesc pentru profesori merg doar în această direcție: tehnici și metode de predare care să producă învățare, interes dar și implicare din partea tinerilor.5. Consideri că educația non-formală ar trebui implementată mai mult în România? Dacă da, de ce? Categoric DA. Educația experiențială sau non-formală presupune să lucrezi cu toți tinerii din sala de clasă, să îi ajuți pe fiecare în propriul proces de explorare și învățare, să fii doar un ghid, un facilitator și să îi ajuți pe participanți să își răspundă la întrebările de care au nevoie.În educația experiențială lucrurile se întâmplă practic. Se pornește de la activitatea practică care duce inevitabil înspre teoria din spate. Partea frumoasă e că teoria nu este predată obligat ci elevii/studenții o vor, o cer, o doresc.În spațiul acesta de #EducatieAltfel și tinerii și profesorii se simt foarte bine.6. Care consideri că sunt materiile care ar trebui predate la școală? Toate materiile trebuie predate, însă acestea, din punctul meu de vedere, ar trebui predate gradual ca un tânăr să își poată alege specializarea pas cu pas. De aceea, ai nevoie și de alte materii care să înglobeze tot ce înveți. Tinerii de azi primesc informația foarte segmentat atât la școală, cât și în online.Ceea ce lipsește azi foarte mult este o materie care să le lege pe toate, să facă legăturile între matematică – geografie – istorie și apoi „eu”. Cine sunt eu în tot acest ecosistem, unde aș vrea să investesc mai mult din timpul meu pentru viitor, ce îmi place mie, cum aș vrea să contribui la comunitate.Tinerii de azi au toate aceste întrebări și sunt nevoiți să caute în exterior, în afara sistemului educațional pentru a-și răspunde la ele. De aceea, din punctul meu de vedere, educația se predă pornind de la „eu” spre „comunitate”. De la cine sunt eu și cum pot contribui în lumea din jurul meu.Mădălina a construit cel mai complex program de #EducatieAltfel intitulat FUTURE-Construieste cu pasiune care pregătește studenții pentru primul loc de muncă alături de profesori și angajatori.Adriana Nistor

copyright © 2022 mesagerul.ro