Mesagerul.ro

Lumini și umbre ale familiei în societatea contemporană. Marile sfidări ale secularismului la adresa familiei contemporane

Bună ziua ROMÂNE DE PRETUTINDENI, cu toate cele bune … dar și cu rele, cu ”braț tare” dar și înțelepciune în a lua deciziile cele mai corecte în viață. Dacă-n editorialul trecut, am tratat o parte dintre provocările pe care familia contemporană a fost … și este nevoită … să le depășească, aici numind migrația […]

Lumini și umbre ale familiei în societatea contemporană.  Mari

Bună ziua ROMÂNE DE PRETUTINDENI, cu toate cele bune … dar și cu rele, cu ”braț tare” dar și înțelepciune în a lua deciziile cele mai corecte în viață.Dacă-n editorialul trecut, am tratat o parte dintre provocările pe care familia contemporană a fost … și este nevoită … să le depășească, aici numind migrația și dezechilibrele demografice, pornografia, flagelul care murdărește ființa umană, traficul de persoane și comerțul cu ființe umane, azi vă propun spre analiză alte probleme întâlnite în societatea românescă a începutului de An 2022 d. Hr.Am în față un articol – reportaj marca HotNews, care prezintă o realitate de acum 100 de ani, petrecută în satul Rădeşti, judeţul (pe atunci) Muscel, când:”Vlada, în vârstă de 30 de ani, îl cerea de soţ pe Ion, olar din acelaşi sat, cu care a păcătuit și cu care are un copil. Sentinţa judecătorului local, Ianache sluger, trimite la prevederile legislative: “pravilele apără a NU săvârşi o nuntă ca aceasta, a fi mai mare soţia decât bărbatul, ci totdeauna să fie bărbatul mai mare decât nevasta”, povestește Constanța Vintulă Ghițulescu în cartea “În șalvari și cu ișlic”.Iată un ”dezechilibrul de vârstă”, care în secolul trecut era acceptat doar atunci când venea din partea bărbatului.Ne aflăm în plin Mileniu III, vremurile s-au schimbat printr – o serie de tabu-uri legate de căsătorie care s-au schimbat radical. Dacă în 1990 doar 5% dintre căsătoriile erau încheiate între bărbați mai tineri decât soțiile, în anul 2020 procentul a trecut de 11%, numărul femeilor care își iau ca soț un bărbat mai tânăr dublându-se în ultimii 30 de ani. Dar cum indicau iluștrii noștri domnitori și voievozi normele privind sănătatea morală și spirituală a familiei?Cunoscută și sub numele de ”Îndreptarea legii”, Pravila lui Matei Basarab, culegere de legi tipărită în 1652, hotărește la glava 198, p. 195,:“Drept aceaia trebue să căutăm să vedem de va fi bine cum se cade, ce să zice să nu fie bărbatul de 50 de ani şi muiarea de 12 ani sau de 15 ani, sau muiarea dă 50 şi bărbatul de 20. Cum nu se cade şi fară de dreptate iaste să fie (…) muiarea bătrână şi bărbatul tânăr, care lucru nu iaste numai cum nu se cade, ce încă e ruşine, dosadă, imputare şi batjocoră” (preluat din HotNews).Când ”tanti” se mărită cu cel mai chipeș flăcău de la oraș – când ”DRAGoastea- i MARE” Revenim în zilele noastre ca să analizăm câteva date ale Institutului Național de Statistică, care arată că cele mai multe căsătorii între femei cu bărbați mai tineri au avut evoluții diferite în timp: ”dacă în primii ani după Revoluție, cele mai multe nunți de femei care își luau de soț un tip mai tinerel aveau loc la grupa de vârstă 20-24 de ani, prin 1996 grupa de vârstă a crescut la 25-29 de ani, pentru ca după anul 2000, cele mai multe asemenea căsătorii să se săvârșească cu ”juveți” cu vârste cuprinse între 30-34 de ani”.Din păcate, aceste ”mici excepții” din ce în ce mai des întâlnite în societatea urbană, au ca și cauză atotputernicia și suficiența persoanei într-o lume dezrădăcinată, în care primul scop este a A AVEA și A FI EU în defavoarea scopului A FI ÎMPREUNĂ.Unul din 3 copii se naște în afara căsătoriei Raluca S. este șefă la resurse umane într-o companie multinațională … a terminat Filologia și Psihologia, fără partener:“Mi-am dat seama, după perioada de lockdown cât de multe aș avea de oferit unui copil. Nu vreau să mă căsătoresc, vreau pur și simplu să fac un copil. Din fericire, am găsit clinica potrivită cu ajutorul căreia sper să devin mamă”. (sursă HotNews)Numărul cererilor de a deveni mame venite dinspre femei singure s-a triplat în ultimul an, confirmă reprezentanții clinicilor de specialitate și potrivit datelor oficiale, un copil din trei este adus pe lume în afara căsătoriei …Mădălina T. este inginer… stă cu chirie în Capitală, având un partener de apartament …. “Un tip deștept, bine dezvoltat fizic, dar nu știu dacă mi l-aș dori ca soț. Ca tată al copilului, de ce nu? I-am propus asta și a fost de acord. Acum sunt în luna a patra de sarcină. Familia lui nu mă place, așa că nu vreau complicații sau scandaluri. Ai lui încă nu știu că vor fi bunici, nici nu știu dacă merită să le spunem. Vom vedea ce ne va aduce viitorul”. (sursă HotNews)Iată un nou episod care arată cum educația, ambițiile profesionale, schimbarea mentalității sociale și împlinirea personală, schimbate de om din mijloace în scopuri principale, pot să-i determine în mod capital rincipalele decizii.Cristian N. și Nicoleta P. se știu din liceu. Niciunul nu crede în instituția căsătoriei și au decis să nu “se ia” cu acte. Sunt de 15 ani împreună, se iubesc și vor avea un copil în toamnă, dacă totul merge bine, … (și dacă nu? n.a.)“Să mergem ca acum 100 de ani la preot ca să ne confirmăm că ne iubim? E absurd!, zice Cristian. “Sau să cheltuim mii de euro pe o nuntă în loc să punem banii aceia pe numele viitorului copil? Chiar am fi tâmpiți să facem asta!”, spune și Nicoleta, râzând. (sursă HotNews)De unde vine această teamă de căsătorie? De unde vine frica unui angajament de Iubire ”PÂNĂ CÂND MOARTEA NE VA DESPĂRȚI”? Și mai ales… ce victime rămân din aceste experimente neo – anti – căsătorie?Femei și bărbați singuri, indivizi nefericiți și blazați … dar mai ales un număr mare de copii născuți în afara căsniciei … atât în mediul urban, cât și în mediul rural, ( județe ca și Călărași, Ialomița, Teleorman sau Mureș cu procente semnificative de copiii născuți în mediul rural în afara căsătoriei, care trec de 50%), în timp ce ”peste 70% dintre cupluri spun că momentan nu își doresc copii, printre motive fiind enumerate aspectele financiare – și incertitudinea cu privire la siguranța locului de muncă, care sunt determinante în decizia de a (mai) avea un copil.”e oprim din ”fuga timpurilor” spre a ne regăsi valorile: umanitatea, curajul, iubirea și fidelitatea, mulțumindu-i Lui Dumnezeu pentru această dimineață – zi – seară și noapte … dar mai ales pentru că ȘI MÂINE VA FI O ZI!Valeriu Ioan

copyright © 2022 mesagerul.ro