·
M Mesagerul
Actualitate

CJ Bistrița-Năsăud luptă din greu în instanță pentru a scăpa de impozitele „cadorisite” de fostul primar Turc! Unul dintre acestea, considerat nelegal de instanță

A Scris de Administrator
Publicitate Partener
Unul dintre dosarele în care Consiliul Județean a câștigat în prima instanță, este o cerere de anulare a trei decizii de impunere emise de Direcţia Economică-Venituri, precum și dispoziția Primarului Municipiului Bistrița în baza cărora a fost nevoit să achite municipalității peste 70.000 lei impozite pe teren și clădiri, calculate retroactiv, începând cu anul 2019, pentru Casa de tip familial de pe strada Ion Pop Reteganu din municipiu.Până să se ajungă la instanță, administrația județeană a transmis municipalității o contestație care viza cele trei decizii de impunere, contestație care a fost respinsă prin dispoziția primarului.CJ BN: Deciziile sunt nelegaleAstfel, Consiliul Județean și-a căutat dreptatea în instanță și a cerut anularea actelor, ca nelegale.“În motivare, a arătat că, prin adresa Direcţiei Economice-Venituri din cadrul Primăriei municipiului Bistrița nr. 42508/23.04.2024 înregistrată la Consiliul Județean Bistrița-Năsăud cu nr.II/10277/29.04.2024 au fost transmise Decizia de impunere nr.105178/22.04.2024 pentru stabilirea impozitului pe clădiri în sumă de 66.484 lei, Decizia de impunere nr. 105179/22.04.2024 pentru stabilirea impozitului pe clădiri în sumă de 255 lei şi Decizia de impunere nr.105180/22.04.2024 pentru stabilirea impozitului pe teren în sumă de 3.616 lei, emise de Municipiul Bistrița pentru imobilele Casă de tip familial D+P+1E, Anexă gospodărească şi teren, situate în Bistrița, str. Ion Pop Reteganu nr.38.Totodată, pentru imobilele clădiri şi teren situate în mun. Bistrița, str. Ion Pop Reteganu nr.38 a fost emisă Decizia privind acordarea facilităţilor fiscale nr.42435/22.04.2024 înregistrată la Consiliul Județean Bistrița-Năsăud cu nr.II/10272/29.04.2024 cu valabilitate «permanentă», dar cu aplicare «începând cu data de 01.01.2025».Față de deciziile de impunere astfel emise a fost formulată Contestaţia nr.IIC/10933/22.05.2024 înregistrată la Municipiul Bistrița cu nr.53230/28.05.2024 prin care s-a solicitat anularea în totalitate a deciziilor de impunere mai sus menţionate, în temeiul prevederilor art.279 alin.(2) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.Prin Decizia nr.5/05.07.2024 privind soluţionarea contestaţiei înregistrată la Primăria municipiului Bistrița sub nr.53.230/28.05.2024, depusă de Judeţul Bistrița-Năsăud, a fost respinsă contestaţia formulată şi au fost confirmate total deciziile de impunere emise pentru imobilele situate în mun. Bistrița, str. Ion Pop Reteganu nr.38.În referire la situaţia juridică a imobilelor, a arătat că, terenul în suprafaţă de 700 mp, identificat prin nr.cadastral:77391, a fost preluat în domeniul public al judeţului Bistrița-Năsăud în baza Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Bistrița nr.42/2018 privind aprobarea trecerii imobilului teren situat în mun. Bistrița, str. Ion Pop Reteganu nr.38/ înscris în Cartea funciară nr.77391, din domeniul public al Municipiului Bistrița în domeniul public al Judeţului Bistrița-Năsăud, fiind teren aferent „Casei de tip Familial Bistrița” unitate componentă din structura Direcţiei Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bistrița-Năsăud.Acest imobil-teren a fost declarat la organul fiscal de către proprietarul Judeţul Bistrița-Năsăud prin Declaraţia fiscală pentru stabilirea impozitului pe teren în cazul persoanelor juridice înregistrată la Municipiul Bistrița cu nr.40971/18.04.2024, declaraţie în care se află menţiunea «beneficiez de scutire/reducere de la plata impozitului pe teren în cotă de 100%, în calitate de proprietar, în conformitate cu prevederile art.464 ain.(l) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare».Construcţia «Casă de tip familial», identificată prin nr. cadastral: 77391-C2 a fost înscrisă în domeniul public al Judeţului Bistrița-Năsăud în baza Hotărârii  Consiliului Județean Bistrița-Năsăud (..) privind acceptarea ofertelor de donaţie făcute de Fundaţia «Hope and Homes for Children Romania» cu privire la „Casele de tip familial” situate în municipiul Bistrița, str. Ion Pop Reteganu nr.38, respectiv în oraşul Năsăud, Piaţa Unirii nr.l/B şi nr.ll/B.Acest imobil-clădire, identificat prin nr. cadastral: 77391-C2, a fost declarat la organul fiscal de către proprietarul Judeţul Bistrița-Năsăud prin Declaraţia fiscală pentru stabilirea impozitului pe clădirile rezidenţiale/nerezidenţiale cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor juridice înregistrată la Municipiul Bistrița cu nr.35218/03.04.2024, declaraţie la care au fost ataşate, în conformitate cu prevederile art.64 alin.(5) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele documente: Hotărârea Consiliului Județean Bistrița-Năsăud nr.108/2018; Certificatul de atestare al edificării construcţiei nr.279/05.09.2018 şi fișa mijlocului fix aferentă.Imobilele-teren şi construcţie ce fac obiectul Declaraţiilor fiscale anterior menţionate sunt componente ale obiectivului «Casă de tip familial Bistrița” şi au fost transmise în administrarea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bistrița-Năsăud, în baza Hotărârii Consiliului Județean Bistrița-Năsăud nr.108/2018, în scopul realizării activităţilor specifice furnizării serviciilor sociale de către instituţia publică subordonată Consiliului Județean Bistrița-Năsăud. Imobilele-teren şi construcţie „Casă de tip familial” nu sunt folosite pentru activităţi economice si nu fac obiectul unor contracte de închiriere/ comodat/concesiune.Declararea fiscală a imobilului-construcţie «Anexă gospodărească de tip urban-magazie», s-a impus din necesitatea înscrierii în cartea funciară a construcţiei-Magazie, ca urmare a adresei nr.56731 din 13.12.2023 a Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bistrița-Năsăud, înregistrată la Consiliul Județean Bistrița-Năsăud cu nr. I/28880 din 14.12.2023. Construcţia a fost edificată în baza Autorizaţiei de construire nr.1204/11.10.2019 şi a Procesului verbal de recepţie la terminarea lucrărilor nr.3422/19.11.2019, documente în baza cărora s-a eliberat de către Primăria municipiului Bistrița Certificatul de atestare al edificării construcţiei nr.86/18.03.2024. Potrivit prevederilor art.87 alin.(l) lit.f) din Anexa la Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr.600/2023 pentru aprobarea Regulamentului de recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară, documentaţia cadastrală de înscriere a unei construcţii pe un teren înscris în cartea funciară trebuie să conţină certificatul fiscal eliberat de primăria în circumscripţia căreia se află imobilul respectiv.Drept urmare, acest imobil-construcţie, Anexă gospodărească de tip urban-magazie, a fost declarat la organul fiscal de către proprietarul Judeţul Bistrița-Năsăud, prin Declaraţia fiscală pentru stabilirea impozitului pe clădirile rezidenţiale/nerezidențiale cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor juridice înregistrată la Municipiul Bistrița cu nr.35219/03.04.2024, declaraţie la care au fost ataşate, în conformitate cu prevederile art.64 alin.(5) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele documente: Certificatul de atestare al edificării construcţiei nr.86/18.03.2024, Memoriul tehnic cu PAD, fișa mijlocului fix aferentă.Cu toate că, odată cu depunerea Declaraţiilor fiscale nr.40971/18.04.2024, nr.35218/03.04.2024 şi nr.35219/03.04.2024, proprietarul Judeţul ########-Năsăud a depus şi cererea de scutire de la plata impozitelor şi taxelor locale înregistrată la Municipiul Bistrița cu nr.35214/03.04.2024, raportat la prevederile legale incidente, au fost emise deciziile de impunere atacate în cauză.Urmare a adresei nr.IIBb/7488 din 28.03.2024, înregistrată la Municipiul Bistrița cu nr.35214/03.04.2024, prin care s-a solicitat scutirea de la plata impozitului/taxei pe clădiri şi teren, Direcţia economică-venituri din cadrul Primăriei municipiului Bistrița a aprobat acordarea scutirii cu valabilitate „permanentă”, dar cu aplicare doar «începând cu data de 01.01.2025», (…), deşi reclamantul nu se află în situaţia de a fi acordate facilităţi de către Consiliul local, cererea de scutire având doar rolul de a arăta faptul că Judeţul Bistrița-Năsăud intră sub incidenţa scutirii prin lege de la plata impozitului pentru imobilele-construcţii şi teren ce au făcut obiectul deciziilor de impunere”, a explicat administrația județeană în cererea de chemare în judecată, subliniind totodată că scutirile acordate statului şi unităţilor administrativ-teritoriale de la plata impozitului pe clădiri şi teren astfel reglementate de Codul Fiscal sunt imperative, fiind drepturi dobândite „ope legis”, adică drepturile şi obligaţiile care decurg din lege, fără a mai fi necesară pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti.Administrația Județeană a arătat că legea fiscală nu conţine nici o reglementare care să permită Municipiului Bistrița să stabilească impozite sau taxe pe clădirile şi terenurile aflate în domeniul public al unei unităţi administrativ-teritoriale și reglementează faptul că pot exista şi excepţii de la impozitare, iar imobilele nu sunt folosite pentru activităţi economice sau agrement.Primăria Bistrița: Bunurile trebuiau declarate în termen de 30 de zile de la dobândireMunicipalitatea a venit însă cu contraargumente, precizând că, deși administrația județeană a dobândit dreptul de proprietate asupra terenului pe care a fost construită casa de tip familial încă din 2018, nu și-a îndeplinit obligația legală de a depune declarația de impunere la organul fiscal, în termen de 30 de zile de la dobândire, bunul fiind declarat după mai bine de 5 ani. Aceeași situație și pentru imobilele edificat pe teren în 2018 și 2019 – casa de tip familial și magazia.“Pentru toate bunurile mai sus amintite, contestatorul nu şi-a îndeplinit, în termenul legal, obligaţia stipulată la art. 461 alin. 2 şi alin 15, respectiv, la art. 466 alin 2 şi alin. 12 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.A arătat în continuare faptul că, prin H.C.L. nr. 235/2023 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale datorate de persoanele fizice şi juridice din municipiul Bistrița (…), s-a stabilit în cuprinsul art. 2 Impozitul pe clădirile aflate în proprietatea persoanelor juridice pentru anul 2024 , respectiv «1) Prin aplicarea cotei de 1% asupra valorii impozabile a clădirilor nerezidenţiale şi respectiv a cotei de 0.08% asupra valorii impozabile a clădirilor rezidenţiale: a) care au fost dobândite începând cu data de 01.01.2019; b)care au fost dobândite anterior datei de 01.01.2019, dar a căror valoare impozabilă a fost reevaluată/actualizată pe baza unui raport de evaluare a clădirii întocmit de un evaluator autorizat în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate în vigoare la data evaluării, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă. 2) Prin aplicarea cotei de 5% asupra valorii impozabile a clădirilor dobândite înainte de 01.01.2019, dar a căror valoare de inventar nu a fost reevaluată/actualizată conform standardelor de evaluare a bunurilor aflate în vigoare, cu condiţia ca proprietarul clădirii sa fi fost notificat de către organul fiscal competent despre posibilitatea depunerii raportului de evaluare. Notificarea se comunică proprietarului clădirii prin publicarea acesteia în spaţiul privat virtual sau prin poştă, în cazul contribuabililor care nu sunt înrolaţi în spaţiul privat virtual. Termenul până la care trebuie comunicată notificarea este 31 octombrie a anului curent pentru impozitul datorat începând cu anul următor».Având în vedere prevederile legale mai sus indicate rezultă că pentru stabilirea impozitului pe clădiri, aflate în proprietatea persoanelor juridice, e necesar ca la 5 ani, proprietarii clădirilor să actualizeze valoarea de impozitare a acestora printr-un raport de evaluare. Pentru nerespectarea acestei obligaţii, legiuitorul a stabilit ca impozitul pe clădiri să fie stabilit prin aplicară cotei de 5% la valoarea neactualizata conform legii (în situaţia actualizării acestei valori, impozitul pe clădiri ne rezidenţiale, aflate în proprietatea persoanelor juridice se stabileşte prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2% -1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile a clădirii, stabilită prin hotărâre de consiliu local, iar pentru cele rezidenţiale prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08% -0,2% asupra valorii impozabile a clădirii)”, a reținut instanța din întâmpinarea depusă la dosarul cauzei de municipalitatea.Instanța: Stabilirea retroactivă a impozitului, nejustificatăLa final, tribunalul a dat dreptate Consiliului Județean, considerând că instituția nu avea obligaţia de a depune documente justificative pentru a beneficia de scutirea prevăzută de lege, aceasta fiindo persoană juridică de drept public, astfel că nu intră în sfera contribuabililor care datorează impozit anual pentru clădiri şi teren.“Pe de altă parte, astfel cum a arătat şi reclamantul, imobilele ce fac obiectul actelor administrative fiscale atacate, au fost transmise în administrarea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bistrița-Năsăud, în baza Hotărârii Consiliului Județean Bistrița-Năsăud nr.108/2018, în scopul realizării activităţilor specifice furnizării serviciilor sociale de către instituţia publică subordonată Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, respectiv unei persoane juridice de drept public, fiind incidente astfel prevederile art. 455 alin. 2 şi art. 463 alin. 2 Cod fiscal, potrivit cărora pentru clădirile şi terenurile proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, oricăror entităţi, altele decât cele de drept public, se stabileşte taxa pe clădiri/teren, care se datorează de concesionari, locatari, titulari ai dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz, în condiţii similare impozitului.Aşadar, în condiţiile în care prin intermediul deciziei nr. (…)/2.04.2024 pârâtul recunoaşte că în privinţa imobilului teren situat în municipiul Bistrița str. Ion Pop Reteganu nr. 38, aflat în proprietatea publică a Judeţului Bistrița-Năsăud operează scutirea de la plata impozitului pe teren, fără a aduce vreun argument în sensul că situaţia juridică a terenului ar fi fost distinctă în perioada anterioară acordării acestei scutiri, apare ca nejustificată stabilirea retroactivă a impozitului pe clădiri şi teren pentru perioada 2018-2024 doar în considerarea omisiunii depunerii documentelor justificativeprevăzute de dispoziţiile art. 487¹ Cod fiscal, care astfel cum s-a reţinut anterior, nu sunt incidente în cauză”, conchide Tribunalul Bistrița-Năsăud.Sentința nu este definitivă, astfel că procesul s-a mutat la Curtea de Apel Cluj, unde Primăria Bistrița a formulat recurs.

La curent cu ultimele articole